Friday, August 7, 2015

Apa yang menarik di Hong Kong and Macau - adhoc vacation trip!

salam semua

hoiiii!! dah berzaman pergi. aku baru nak tulis blog pasal nih
aku gi sana August 2014 . ni dah masuk tahun baru
hehehe

saje lah , nak buat kenangan and panduan utk sape2 nak gi sana


well , idea adhoc ni tercetus bila junior MO aku plan nak gi dgn geng dia
masa dia galak share plan lat whatsapp group .aku tetiba tanya , kalau aku nak nyibuk buleh??
dia cakap ok!
sbb dia plan siap ngan apa nak dibuat
alang2 org dah plan. aku ngikut saje

so 3 anak dara plus aku n laki n anak! here we go to Hong Kong

ape yang sebabkan aku nak pergi sebab aku nak tengok bandar yang property paling mahal dalam dunia! bandar paling padat


so . lepas pujuk laki aku dgn penuh godaan hahaha..so dia okey saje. dia pon book la tiket and hotel

kitorang naik MAS , rm 2000++ je return ticket. okey la tu . duit amir kiki

hotel kitorang ikut je geng anak dara tu. hotel bajet. laki aku mula2 tak nak. tapi bila dia malas nak bertekak ngn aku hihihi...
mana syok jauh2 ngan geng anak dara..nanti nak shopping takde geng!
kalu ikut laki aku tuh dia nak ke disneyland jerrrrrrrrrr
mana buleh.....hehe

so kitorang fly dari KLIA jam 8am. 3 jam je ke Hong Kong Airport!
macam gi tawau je
sampai sana . hahaha......korang nak tau, Hong Kong Airport syurgaaa shopping
menatang ape takde
sedia kan ongkos sahaja
tgk rate lah. masa aku gi tu takde lah mahal sangattttt
so syoklah rembat itu ini
aku rembat kasut je. eh ade lagi , makanan , souvenier , toys
starbuck dia sampai boarding gate tu pon ade
haa amik kau!
shopping sampai bankrap

check in hotel!
hoiiiiiii mmgla bajet hotel sungguh
hotel ni adalah apartment 500sqf yang diubah suai jadi hotel
hotel ni geng pakistan jaga. nama  je Russian hotel. hehe
makanan senang! sbb hotel ni duk dlm geng pakistan , nasi beriyani sangat lah banyakkkk
kedai jual makanan nasi malaysia pon ade
hahahaa
tapi membencikan sangat tunggu lif dia. kena beratur. panjang plak tuh
so mmg hotel tempat balik utk tido je lahh
but safety wise , sangat bagus. kena guna card utk bukak pintu yang 3 lapis berkunci

day 1 . lepas check in! kitorang berjalan area hotel
macam Petaling street. tapi skala besar!
merata2 orang menjual...even space antara bangunan yg kecikkk pon ade meniaga
hotel ni dekat dgn Avenue Star. tau? ala kaki lima yang ada tapak tangan artis Hong Kong!
berjalan lah kitorang sampan dinner and pastu gi market yang glamer iaitu Temple Street Market!
semua benda ada. nak souvenier better beli kat sini. boleh bargain kaw2!

day 2.
naik feri laju ke Macau!
tempat perjudian terbesarrrrr
East Las vegas katanya...kui2
feri dia sgt laju n selesa. tak macam feri kita nak ke langkawi. semputttt
Macau ni memang maju lah. nampak bangunan Magnum besar
orang kaya2 berjoli sakan kat sini.
sini gak ada tempat bersejarah , UNESCO heritage - St Paul ruins , museum Macau and Macau Tower
ada satu temple. tinggi patung  perempuan. aku x kenal. so aku x amik port hehe.. katanya orang penting Macau.
tapi Macau panas. Pulau kannn
so kitorang gi jalan2 naik kereta sewa siap dgn driver
oh ya! sini ada Portuegese tart. yang glemer katanya
bersusun manusia nak membeli
so aku join beli. memang sedapppp! tart telur terbaik lah

malam . kitorang balik ke Hong Kong
nak tengok Symphony of Light yang dikatakan gleamer lah
pertunjukan laser berwarna warni yang best tuhhh , siap dgn music
so kitorang congoklah di tepi laut tu
siap ade ferry cruise yang dihiasi lampu warna warni cantik
the show lasts about 30 minutes dgn narrator bercakap2 pasal light performance tu
bagi aku. biasa jer
takde la best sangat
cuma dia pertunjukan laser terbesar
tapi takde lah kreatif sgt
hehe biase jerrr

Day 3
kitorang ke Victoria peak
naik tram yang berumur tapi sangat kuat gagah
naik gunung tuh
almost 90 degree curam
best!
siap ada stop. waaaa
memang ngeri lah
bila stop tgh2 gitu
nampak pokok2 and laut ja
bangunan jadi kecik2
sejukkkkk ..atas gunung kan, berapa ribu kaki tah dari laut
atas ni plak ada tempat amik gambar , shopping mall yg best , tempat makan
siap ada provide headphone and interaktif notebook ..describe view dari the peak ni
mmg best
recommended datang sini.

lepas tu kitorang pergi Madam Tussaude.
tempat patung lilin artis Hollywood , artis Hong Kong , tokoh2 sejarah
just name it semua ada.. Saddam Hussein punye patung pun ada tau!
hehe..Einstein ade. Obama pun ade
so tergedik2 la kitorang kat dalam tu.
Tapi utk patung Jackie Chan. kena bayar tau amik gmbr . nape ntah.

habis merayau. kitorang balik ke hotel. makan2 pastu pergi Ladies Market
haaa aku tak bawak amir ngn humaira
so mmg shopping sakan sampai tengah malam hahaah
ladies outing la katakannn

Day 4.
pergi Disneyland!!!!
hahaha exited aku and Humaira.
pergi awal pagi sampai ke malam
Parade dia jam 3 pm. best!
tapi panas so aku kureng la sbb melekit2
but don't worry sini banyak yang ada aircond. hahaha
oh yes, i love the show by mickey mouse n friends
maskot2 tu mmg buat kita happy. macam kembali ke zaman kanak2

kitorang happy dpt jalan2
tapi hong kong ni agak mahal so  byk la duit abis
lenkali  nak datang time spring. musim panas dia sgt panas!
moh kite naik tram to the peak of hong kong!
main cawan piring yang pusing2. 

symphony of light performance

Disney Princesses 

okay la babai!


No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails