Monday, August 17, 2015

Another miracle !

salam

Alhamdulillah!
Allah bagi satu lagi rezeki , nikmat untuk kami
Another princess!
syukur selalu

eh , inikan raya..haha guna tagline media prima

nasib baik sempat melahap lemang . durian , kuih raya , rendang!
hahha
tiap malam before bersalin , aku selalu bisik2 kat baby dlm perut
keluar lepas raya ye sayang
hehe
fetal - maternal- axis really exist tau!

Ni alkisah pengalaman aku bersalin anak ke dua

24 Julai - at 38 weeks 5days POA..6 pagi aku bangun nak solat subuh
hari jumaat nan indah kehkeh
muka excited hari jumaat khennn.. masuk bilik air
alamak ada bloody show
yey! nak bersalin dah
aku bagitau laki aku. jom cuti ari ni. hehe.
dari baju uniform , kitorang pakai baju biasa
aku siap2 amik delivery bag .. nasib dah ready bila masuk 37 weeks
siap ngan GL aku dah ready tau
so aku ajak laki aku gi semua bank
haha.. nanti dah pantang tak dapat gi bank
aku gi update semua buku bank aku.. aku pergi hantar claim insurance , settle kan semua pasal banking ni before bersalin

settle semua hal, dah tgh ari , aku terlior nk makan mc d
hehehe
masa ni perut aku just mild contraction jer
amir tak bagi aku makan burger mc d. ces. tapi sundae boleh!
so aku makan la sundae choc n strawberry. puas hatiii

so sbl laki aku g solat jumaat , aku nak gi hospital lah
mula2 nak gi hat mizan, mmg aku booking nak bersalin kat sana.
whatsapp kawan aku , katanya labour room tutup pulekk
aduhaii
so nasib ada back up plan.
aku call kawan aku kat HUKM , si syera. dia tgh buat master O&G kat sana
dia oncall hari tu hehe..tapi gynae call. tapi xpe, geng punye pasal dia akan  datang tengok aku

sampai di PAC, aku tunggu kawan aku datang.
buat VE , aahh baru 2 cm
tak suka betul aku buat VE ni
hehe buat kat org takpe, jari aku kecik. tak sakit patient cakap heheh
so aku cakap kat kawan aku , ko S+S je lah
oiii sakitttt... tapi nak cepat  buka jalan kan
nyampah aku HUKM , 38 weeks with GDM prosedur dia akan induce
aku cakap kat kawan aku , tak mau tau prostin. hehe tergelak2 kawan aku.okay xyah prostin
sakit sangattt...aku dgr cerita patient aku lah. Aku xpernah alami sendiri pun.kiki

Masuk ward antenatal HUKM ni mmg mengimbau zaman student la
zaman berdating bertenet pun iye gak hehe
amir gelak2 tgk aku pakai baju hospital.. hehe dia ckp dulu tgk patient , skang jadi patient
bau ward tu sama jer
aku gi meround2 satu hospital sambil mengenang kenangan2 lama ngn laki aku ..haha
cewahhh
sempat aku gi kafe . pergi makan nasi dgn ikan keli goreng berlada. 2 ekor aku bantai haha
since ramai kawan masa undergrade sambung master kat sini, jumpa la kawan2 yang oncall
borak2 tak hengat donia

Si amir aku suruh balik je lah
tak payah tunggu2
rumah dekat je
nanti nak masuk labour room aku call
aku bajet pagi esok la kot bersalin dalam kul 8 pg kaa

lepas makan mc d big mac jam 10 mlm, haha sempat aku order even duk kat ward
tercengang2 budak mc d delivery tu bila hantar burger , aku duk tgh CTG
perut ada wayar2.. haha
serius nak tergelak lagi bila ingat muka budak tu

kul 3 pagi, aku tersedar dari tido
sakit perut
aku timing , contraction dah strong
2 in 10 minutes
aku pun jalan ke kaunter nurse , tgk ada HO tgh amik darah
nurse tgh tgk youtube pasal waterbirth.. aku pon tumpang nengok hehe
abis tgk youtube , aku ajak nurse , jom buat VE
dah strong contraction nih
bila check dah 6 cm
nurse kata , doc kita buat ARM lah. ( pecahkan air ketuban)
aku ckp okaylaaa
bila dah pecah kan tuh... aku terus rasa nak push
nurse kelam kabut g amik wheelchair nak push ke labour room
pastu aku ckp , nurse! rasanya baik tolak ngn bed. rasanya dah os fully nih
masa tuh aku dah rasa kepala baby dah nak turun
terus melompat nurse amik bed. tolak laju2 ke labour room
tapi masa tuh aku dah sakit gila.
rasa memang dah bearing down
sampai labour room , aku lompat je ke bed tuh
memang kepala dah terkeluar!
pastu midwife suh aku tahan jangan push
check cord round neck ke x kot
pastu aku rasa baby dah rotate lateral position , ready to deliver the shoulder
okeh , midwife ckp. teran! haaa sekali teran kuar baby.
uwaaa kuat betul nangis
tepat jam 5.15 am!  A 3.16 kg healthy girl!


alhamdulillah , dipermudahkan

dalam kepala aku , tak sempat laki aku share this moment!
nasib ada kawan aku syera kat tepi
lepas deliver placenta, aku call amir. ckp sy dah bersalin
terkejut mamai dia. haa?!! dah bersalin? awak ok? baby ok?
hehe aku ckp datang lepas subuh la. jumpa kat ward terus
sempat aku pesan dia bawak big breakfast mc d n kopi arabica
hihi

midwife yg sambut baby , aku kenal.  yg selalu buli aku masa medical student. dan jugak paling banyak ajar aku repair episiotomy
kitorang borak macam2 masa dia tgh repair luka kat bawah
nasib skin tear je. dia ckp boleh beranak 10 org ni. cepat sgt
ooooooohooiii tggu dulu kak..hihi

budak tecik ini aku bagi nama Hannah. Means grace,compassionate,a gift ;)
hihi nk H jugakkk
mestilaaa princess mummy!!

Moment yang selalu buat aku sebak. Azan n iqamat baby baru lahir

Babai,








4 comments:

Unknown said...

aaaaaa ibu nak jumpa Hannah!

hamiDahRecKs said...

balik kl, roger laaaa ibu

efa fairuz said...

mu tau reck, aku baca entry ni pahtu bayangkan mu beranok sambil senyum je.. punyela rilek..

gini rupanya doktor kalu nk beranak.. boleh pilih2 prosedur yg nak.. kitorang yg bukan doktor ni ikuttt je hahaha sebab taktau apa2..

hamiDahRecKs said...

Hehe sakit oii efa.. Buat rilek sbb jaga air muka seorg askar kekekehhhh
Sebab dgn kawan , blehla mengada2 hehe

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails