Friday, November 29, 2013

Minor oral surgery for impacted third molar

Salam

Tau 3rd molar tu kat mana?
Wisdom tooth.
Ye! Gigi geraham bongsu

Semua org ada pengalaman dgn gigi nih
Ada yg tumbuh elok.ada yg tumbuh siap ngn demam .masing2 punye rezeki
Aku?
Bila umo dah 20++ tapi aku kira gigi aku masih tak cukup 32 batang
Aku gi jumpe dentist
Since aku ramai colleague dentist..mostly sebelah tempat aku keja je
Aku g x ray gigi (OPG) - macam tak fully erupt je
Theory behind this.. As human being become modern we eat simpler food , so we require smaller jaw.n thats why impacted 3 rd molar occur

Aku malas nak cabut sebenarnya
Tapi dah byk kali aku dapat infected 3 rd molar nih
Sampai bernanah2 tau
Picit gusi kuar nanah..eww
Sakit tak yah cakap..siap demam panas
Mkn antibiotic resolved lah kejap
Aku perasan sejak bersalin ni gigi aku jadi worsening. Ye lah hormonal changes kann

So aku decide nak buang lah gigi geraham bongsu nih
Aku jumpa dentist ..junior aku dlm army nih..dia ckp senang kot kes aku nih
Sbb vertical impacted. Root pun x panjang sgt n jenis yg bercantum
Dari OPG , jauh dari alveolar neurovascular bundle
Harap x complicated huhuh

So proses minor oral surgery bermula.
Mula2 cucuk Local anaesthesia, Lignocaine.. Ubat bius nih
Jarum panjangggg.... Tapi bila cucuk tak sakit pon
Cuma bila ubat bius infiltrate tu rasa pedih .. N pahit rupenye
Hehe beribu2 patient aku inject..baru aku tau rs pahit rupenye
Pastu mula rasa kebas sebelah muka
Rs senget sebelah muka. Lidah pun kebas
Camni rasanya numbness
Macam ni la agaknya rasa kebas sebelah badan yg stroke patient rasa..uuuuuuu 

Then dentist tu potong gusi aku...rasa darah yg suam2 membuak buak keluar
Pastu suction...seeetttttt
Pastu time kawan aku cut the bone to remove the tooth
Aku rasa agak ngilu
Aku tahan rasa...pastu lagi dia korek aku rs ngilu..eh sakit!
Terus aku tepuk kwn aku..mintak top up lagi ubat bius
Sakit siott
Hihihi

Dekat sejam bertaruhg, baru gigi aku tu kuar
Geli lak tgk gigi aku tuh hihihi
Rasa syg pon ade..ilang satu gigi kekal gua

Malamnya, bila efek ubat bius habis..wahhhhh sakitttttttttttt
Sengsara betul sakit tu.
Berdenyut2 sampai telinga ,..kepala!
Aku mkn 3 jenis pain killer,hahaha, baru ilang sikit sakit n lena lah aku
Tu pon aku distract mind aku dgn online shopping ngeh ngeh

So aku tak leh kumur for 12 hrs at least coz nak tggu blod clot formed to stop the bleeding
Berus gigi esok nya baru leh.tp slow2 la.gile pedih
Pastu kena gargle mouth wash
Kena soft diet je...aku tak berani nk mkn sgt
Aku risau food particle tu termasuk dalam gusi aku yg berlubang tu
Pastu aku tak leh kacau2 jahitan kat gusi aku tu..nanti terbukak naya
Lapar...tp aku rela dari kena bukak sekali lagi...oh no...or infected one more time
Nightmare weh

Aku dpt MC 3 hari.
Melepek kat umah sambil online shopping
Hehehe
Tapi sakit gigi tetap ada uuuuuuuu

Tata

Tu dia OPG x ray gigi aku

Muka tersengih selfie sbl kena bedah. Haha


Ni dia gigi geraham bongsu aku..comel? Hehe

Ni lah dentist aku.. Selalu ckp akak jgn byk complain ye..hehehe

2 comments:

Raja Nurul Anis said...

kakakkkk!!hye hye....scary okay tgk gigi tue..>___<...

hamiDahRecKs said...

Kihkihkij.lagi scary rasa sakit tuhh

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails