Saturday, November 30, 2013

mengajar anak minat solat dan mengaji

salam

sekarang asal aku solat , Humaira' akan ikut wudhu' sekali..tapi dia basuh tangan , muka n kaki
hehe..kadang2 lencun baju
lepas tu dia akan solat sebelah aku..mula mula memang agak tak khusyuk sebab nak tergelak tengok dia angkat takbir sebut allahu ..bar..pastu terus sujud terus duduk iftirasy
pastu mulut kumat kamit konon membaca
pastu tenung muka aku..serius lawak.banyak kali aku tak tahan gelak..kena solat lagi .ceh

cara aku ajar dia macam biasa2 je
masa dia baby hanya tau duduk merangkak , kalau solat memang aku letak depan muka
kadang2 aku solat sekali ngan dia ie. dukung dia sambil solat
mula mula kekok la..tapi lama2 okay.senang je
time qiam n rukuk ,dukung je macam biasa
bila sujud n duduk , letaklah baby kat tepi
kadang kadang je lah aku buat..time dia melalak nak berkepit bila aku nak solat
tak larat ..berat gile minah kecik nih

bila dia dah pandai berjalan
aku nak solat je aku bentang gak sejadah utk dia kat sebelah
mula mula dia tak amik port pun
tapi dah 2-3 kali buat , dia akan ikut solat sekali
kdg2 kejap je.kalau bosan dia tarik2 telekung aku..dia tarik hidung aku
tips aku? wat derk je
takde reaction dari aku dia pon bosanlah hihih

masuk umur 2 tahun aku belikan telekung kecik
mahal lah! rm 9
hihi ingat rm 5 je
kecikk je pon
mula2 dia rimas..tak nak pon pakai
tapi bila dia tengok kawan2 sebaya dia pakai semasa solat terawih
dia lak beriya2 nak pakai

oh ya, bawak la anak g solat kat masjid
tapi make sure dis cukup tido kalau tak nanti cranky kat masjid
kacau jemaah lain plak.. dosa gak tuh!
Humaira aku memang pesan siap2 sebelum kuar rumah
aku cakap la we r going to the mosque to allahuakbar(term solat for Humaira')
so u need to allahuakbar n be quiet. if not we r going home
dia memang tak nak la balik rumah
suka tgk org ramai kat masjid
and make sure bawak suss , snack , toys n book
senyaplah dia
duduk je kat tepi aku masa terawih
pastu aku pilih port belakang2 la..tepi..takleh duk kat depan2 nanti minah tu berjalan lak masa org solat
tapi takde la hari2 dia behave
kadang2 ada dia menangis or mula kacau orang, aku angkut bawak balik
sonang!

mengaji lak?
selain dari mengaji depan dia
aku carik la app kat ipad pasal mengaji untuk budak2
yang free..hehehe
sekarang lepas solat dia akan cari Quran , letak atas bantal pastu baca Allah Allah
tu je aku dengar hihi
tapi belek yer dari muka depan sampai la penghabisan
comelsss

sejukk hati tengok dia solat
sekarang ni ,kadang kadang dia sendiri akan go wudhu' n allahuakbar sendiri, bentang sejadah sendiri , lipat telekung sendiri..biar lipat macam gumpal2 je hahaha
rasa sangat terharu pun ada.. harap sampai ke besar ye sayang…
bila besar malas memang mummy rotan..kehkehkeh
macam mummy kena dulu ngn atuk sbb malas solat..oppss hahahaha

tata


muahh


mengaji la nih..hehe


ni lah cara dia pakai kain.duduk atas kerusi dulu hehe

2 comments:

Raja Nurul Anis said...

Alhamdulillah...big girl dah Humaira' nie..sejuk mata tgk...bila laa aunty anis dpt jumpa nie..hugs sket!

hamiDahRecKs said...

Kita jumpe di Paris..nak? Hehehe...bileee lah tuuu

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails