Friday, January 31, 2014

Nice place = Kundasang

Here we go!!
Kundasang!
5 hours journey from KK
i m soo excited
hahaha
dah dekat setahun kat KK , baru nak gi Kundasang

aku pilih hotel lama n atas gunung, Mount Heritage Hotel
harga dia agak murah compared to Pine Hotel , lagi atas gunung tapi mahal lah sikit
mesti la atas gunung..sebab nak bangun pagi tengok Gunung Kinabalu yg marvellous ituu

so yang best di Kundasang
of course lah cuaca sejukkkkkk..nyaman…hijau..tenang je tau
aku gi time tu agak hujan renyai renyai sebelah petang
so malam tu memang sejukkkk
aku pakai baju 2 lapis

pastu nak pergi Kinabalu Park. a place where to start hiking Mount Kinabalu
so jumpa ramai la hikers kat sini
tapi boleh gak masuk pakai kereta
bayar RM 3 je. pastu ko daki la pakai kereta sampai Timpohon Gate or point
point ni lah hikers will start their journey to the peak
bila aku nak daki gunung ni. aku on je bila2.
hehe
cantik Kinabalu point nih
bunga bunga yang jumpa sangat rare n view dia memang menariks
half day kitorang melepak sini sebelum check in hotel

habis je check in.. kitorang pergi ke Memorial Park Kundasang
ni memorial park pasal Death March askar Australian n British dari Sandakan sampai Kundasang
berjalan kaki!
bapak aih. ramai gila terkorban..900++
Even yg bjaya made thru d journey pun akan dibunuh oleh Jepun
termasuk local people yang cuba bantu askar ni
memang agak touching lagi2 aku ni pon askar
ada tayangan video
pastu nama nama yang terkorban ada kat dinding
cerita pasal death march ni pun ada sebab one of them sempat escape n diselamatkan by locals
tengok gambar gambar lama…sedih lak
tapi memang cantik diorang jaga memorial park ni

malam tu memang aku tak mandi
sejuk giler
siap pakai stokin!
aku ngn laki aku memang tak turun katil haha
sejuk weh
tapi si boolat selamba je bogel
siap mandi berendam ngan air sejuk
sebab water heater lambat benau
dekat 5 minit tunggu
tapi si boolat rilek je
nasib tak selesema
tapi tido tu aku pakaikan PJs yang dari fleece
sebab aku tak nak kongsi selimut ngan dia heheh

esoknya
bangun pagi dengan udara sejuk nyaman siap ada kabus dekat tingkap bilik memang syok
mkn mi sup ..refreshing
pastu pergi Dairy Farm yg glemer
tengok lembu hitam tompok putih
pastu ada cattle feeding
tengok milking process
hihi tengok pam susu teringat time gigih pam susu untuk EBM stock
hihi
kat dalam tu gak ada jual gelato fresh..biasa je rasanya…sedap lagi kat Rome ekekek
tapi laki aku agak tak suka sana sebab bau lembu..hahaha….macam lah urban sangat pak cik oiiii
tapi lawa la ladang ni
macam oversea
wat video or shopping mesti lawaaa

pastu pergi Poring Hot Spring
ramai orang
pastu nak tengok bunga rafflessia
tapi belum kembang lagi
so kitorang cari private owner yang ada bunga Rafflessia ni
nasib jumpa satu
tapi rm20 per person nak nengok aje
hewhewhew
kalau nak tau..Bunga Rafflessia ni sebenarnya pokok epifit
dia ada pokok yang menjalar
tapi bunga kat tanah
pasty it takes 10 years to produce the bud…n the bud will bloom to a big rafflessia flower yang glamor for 7 days only!
yang aku tengok ni 60cm lebar
takde la bau busuk macam daging busuk ponnnn
tak bau apa pon
bau tanah ada la

before balik kitorang shopping buah n sayur
fresh  n murahhhh
rm 3 je aku dapat 2-3 plastik kubis manis, timun jepun
pastu shittake mushroom yang fresh pun rm5 jerrr
aku gak beli strawberry sini..sedap…manis..n tak banyak serabut
madu pon banyak sini…beli je  yang ori tau

okayla
nanti ada masa aku nak datang lagi
yuhuuuuuu
Kat hotel yang cantik

Canopy walk depan hotel. Brr sejukk 

Mount kinabalu dah diselimuti kabus
Rafflessia flower!!

Dairy Farm

Kesian aku tersepit tengah2 hahaa


1 comment:

MNAS said...

Cantiknyaaa kundasang...dimeriahkan oleh keluarga bahagia kamuuu...hihihihi

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails