Wednesday, December 11, 2013

Cucur ikan bilis simple n sedap gilos

Salam

Antara snack yang aku paling suka adalah cucur ikan bilis
Jemput jemput kan nama lain dia
Mak aku panggil jemput malas
Aku tak tau tang mana malas tuh. Hehe maybe sbb resipi dia senang
Bagi aku takde la mudah sbb aku tak suka part goreng tu. Berminyak muka i tau!
Hehe

Resipi cucur ni dari SIL aku
Sedap dan lembut
N tak perlu telur

So u just need
Tepung ikut suka . Nak banyak bubuh banyak.
Bawang merah
Cili kering yg dh direbus n dikisar
Ikan bilis
Daun bawang potong kecik2 -  ni optional utk kasi wangi2 je

Bubuh tepung n air panas setengah cawan.
Haa air panas ni lah utk kasi jemput kita lembut gebuu
Pastu ikan bilis n bawang merah ditumbuk2
Pastu campurkan semua bahan yang ditumbuk dan cili kering kisar ( sesudu dua je)
Pastu gaul semua sampai jadi adunan sebati
Masa ni kalau pekat sangat adunan boleh tambah air masak biasa je

Kalau nak buh telur silakan.. Cucur lagi kembonggg
Aku ikut mood. Kalau rasa nak banyakkan kalori aku bubuh telur
Hehe

Pastu guna sudu kecik, bubuhla ke minyak yang dah panas
Jadilah cucur
Kalau mood rajin aku datang, aku guna lah tangan ..so cucur jadi bulat comel
Tapi resipi ni memang sedap n simple. 10 minit je dah siappp
Makan dengan teh o panas..perghhh 
10 biji masuk mulut pon tak sedar oiii

P/s kadang2 aku bubuh cili padi yg dipotong potong kecik 
Best tetiba tergigit ada rasa pedas menyengat kikiki

Tata

  Menggiurkan!!

6 comments:

efa fairuz said...

Ah jeles! Nanti nak buat jugak..btw resepi mung ni kira rajin la recks..aku punya resepi lagi malas..tepung air ikan bilis bawang garam.. hahha

sayahappyslalu said...

aku suka letak kentang.. laki aku suka udang..

hamiDahRecKs said...

Efa - hihihi jom buat
Emy- udang pon aku suka.. Kentang x penah lgi.nk try laa

Unknown said...

Mmg simple je resepi..nak cuba jugaklah.;-)..visit sy kat www.mamadamia13.blogspot.com ye.;-)

I am LZ said...

Salam ziarah,

Menarik resepi cekodok ni, sat lagi boleh cuba untuk breakfast.. Biasa buat resepi sendiri..

Hasilnya nanti akan saya post di entry blog saya, so check it out!

Salam perkenalann juga kepada teman-teman blogger yang lain..

Unknown said...

Weeee mcm best sgt..tumbuk2 tu lg menambah perisa kan

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails