Friday, January 27, 2012

lebai xde ilmu



hahahaha
aku suka ayah aku
jawapan basic n mencakupi ape yg kusut kt kepala aku




well
ari ni kan ari jumaat
secara otomatik,kawan2 sekerja aku jadik pak lebai
tak semua la,tapi most of them
aku kan keje di mana tmpt yg majority lelaki perkasa

tgh aku hepi nak blah dari ofis
kawan sekerja aku nih ajak berdebat / berdiskusi
alahh..malas tul
tapi dah beriya2 nk tanya
aku layan kan saja

doc, jadi doc nih fardhu kifayah kan?
aku jawab..iye! kena ada la doc , kang berdosa satu umat islam.
dia sambung lagi ..so doc nih kira doc muslimah la
aku jwb ye lah.aku kan pompuan..agama islam..(dan sgt cun! ni dlm hati.haha)
dia bagi aku baca artikel kt lappy dia sambil mulut dia berckp..kira doc ni berdosa lah, sbb tak mau jadi pakar O&G
tak ramai doc muslimah nak jadi pakar O&G(bidan)..kesian perempuan muslimah kita,kena beranak dgn doc lelaki
dah jadi fardhu ain la utk doc jadi pakar O&G...isteri saya tu..dua kali ceaser ngn doc lelaki. kesian isteri saya..doc byk dosa tau!

amboi!
mulut dia bercakap! jatuh hukum terus kat aku nih
kalah hakim yg ada mahkamah
aku diam sambil terus baca artikel dlm lappy dia tuh
artikel eh blog seorg ustazah yg dishare2 kt fesbuk
senang cite, blog ustazah tu ckp berdosa lah sape2 yg beranak dgn doc lelaki.kena bersusah payah bergolok gadai utk dptkan doc muslimah kt private centre

aku ckp.jap,aku nk call ayah aku.ustaz yyg paling aku segani

ayah aku jawab senang
dia tanye aku,ape maksud islam
aku jwb selamat , sejahtera dari segi bahasa
bapak aku tanya lg,dari segi istilah?
aku jawab..alaaa...lupo la ayahhh
ayah aku jwb,,,islam itu cara hisup yyg sejahtera,selamat , adil, pentingkan kemaslahatan umum
oo0. aku iye2kan
so dah tau ape nk awab kt kawan?
ok! letak tepon

so aku jawabla
mmg betul.kena ngn doc muslimah nk beranak..kalu takde doc pompuan,kalu takde gak then doc muslim
tp kalu kena berusah payah bergolok gadai utk beranak kt private centre,x ke menyusahkan?esp utk yg tak mampu?kan dah tak kena konsep maksud islam tu,,,
same goes to nk jd pakar bidan..x semua mampu nk jd pakar bidan,,,
kalau dah mampu,so wajiblah dia sediakan doc muslimah utk bini dia dan sorg doc muslim utk dia sendiri.
bukan perempuan je ada aurat,laki pon ade aurat jugak.kalau dia x sediakan, dia berdosa sbb dia mampu,
simple mcm konsep zakat.
kalu mampu, wajib tunaikan
kalu x. x wajib lah

dia senyap. tapi jawab lagi
tapi kita kan kena berusaha jaga aurat bini kita.aurat terbesar tu
mana leh permudah2kan hukum
bukan yer darurat pun beranak/ antenatal check up

ye. betul
aku jwb.
kalau mampu n tak membebankan

sape ckp x darurat? beranak? org pompuan je tau sakit beranak. ko jantan,ape ko tau!
antenatal check up? kalau kes PIH..proteinura +++, BP melambung2..itu darurat.bahayakan nyawa wpon symptom xde,patient leh berguurau senda lagi
pleasee,jwb dgn ilmu la kawann


aku sambung lagi
aku keja kt spital yg mana ward bersalin dekat 60+ patients satu ward.oncall aku sorg2.terkedek2.
tapi disebabkan mamat2 macam nih yg xtau ilmu ,menjerit2.,menyumpah2 nk gak doc pompuan
aku terpaksa gak dtg tgk bini dia wpon aku tgh rawat patient lain yg lg perlukan aku
aku bukan nak sgt tolong,tapi malu dgn sedara seagama yg perangai ntah apa2 menjerit2 kat doc lelaki
kwn aku tu lak non muslim
malu gilerrr
tapi biasanya aku akan jumpe balik laki patient/ patient tu sendirik..aku ckp..akhlak islam tu perlu dijaga,anywhere.anytime,anyhow
dan bukan sekali,,byk kali dpt kes gini
tapi aku layan kann aje..wpon mulut aku kdg2 melaser gak..hahaha

aku tanye balik kawan aku..so,tu ape hukum yer,memalukan diri sendiri sekaligus agama yg kita bawak semata2 kerana tak faham ttg menjaga aurat?
adil x utk patient2 lain yg aku kena tinggalkan sbb nk rawat bini ko sorg?

dia terdiam..pastu jwb dgn ego

alaaa..doc leh ckp la,,..mampu,,dua2 keja doc

lorrr
see?
aku malas nk jawab lagi
ponat den. tak terjangkau akal dia kot.hahaha
baik aku balik tgk anak aku si boolat comel!


ape pon
aku hari ni kenyangggg je
wpon x mkn nasi pon..eh..diet kahhh?



No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails