Wednesday, December 21, 2011

home made baby food

setakat ini masih bertahan bagi humaira' home made baby food
senang gak
sekali buat dlm kuantiti banyak,,tahan 3 minggu
byk betul anak aku makan
tahan 3 minggu?
iye....kalau nak tau home made baby food leh tahan 2-3 bulan dlm deep freezer
lagi bagus kalau guna bahan yg fresh
benda yg fresh,kalu disimpan dlm bentuk beku nutrien yer lagi tahan lama
so aku beli byk2,,buat terus makanan utk humaira' n simpann
senang lah utk ibu yg berkerja sepenuh masa mcm aku
takdela terhegeh2 nak masak2 pagi2...aku malas betul masuk dapur pagi2 buta
baik aku pump..hehe

so,camne nk store ur frozen baby food?
sonang ajo
bila dah masak/blend buah atau sayur..or bubur
masukkan dlm cube tray n campak dlm freezer..tunggu lah sampai beku

haa.beku mcm nih..aku punye nih avocado n papaya puree

pastu kuarkan dari ice cube tray.

buh dlm storage bag, aku guna ebm storage bag .satu plastik utk satu hari baby makan
baby aku mkn 2 x sehari,sekali mkn 2- 3 cubes

pastu masukkan dlm freezer balik
bila nak pakai,kuarkan aje satu plastik/bekas
just suh bbsitter thaw n panaskan cam ebm. terus suap kt mulut anak
senang x?


No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails