Thursday, November 17, 2011

my breastfeeding experience #2


semalam sessi tweet aku fiza, emy n kdg2 masuk zana
pasal breast pump n ebm..
fiza nak jadi mommy..so sgt bercita2 mau breastfeed baby dia
sangat bagusss
moh sokong cita2 dia
aku punye la ralit ber tweet sampai terlambat 5 minit amik anak kat umah bbysitter
hihihi
umah dia depan umah aku jee
biasa petang2 bbysitter humaira' bwk dia tgk budak2 main depan umah
sampai jer kat bawah, aku tgk anak aku main ngn pedang plastik n robot optimus prime!
hahaha..ni mesti budak nama Ali yg suka bagi mainan kat anak aku nih
hahaha..redha jer laa humaira'

eh.lari tajuk
kalu citer pasal anak memang gitu lah jadik yer


ok my breastfeeding experience
baru nk sampai 6 bulan
alhamdulillah...fully breastfeed si humaira' comel tuh
dan bila masuk kerja
berjaya pump susu...
applause pleaseeee..kiki


ok.
breast pump yg aku guna adalah medela swing.single pump.
setakat ni sgt ok!
hasil pumping sgt baguss
sekali pump sebelah aku dpt 4-5 oz
maybe sebab suction dia yg mimicking baby sucking
cepat dapat let down reflex!
menatang apa lak tu?...let down reflex bila susu start turun dgn byk yer
rasa sakit kat tetekss
kdg2 tak rase pon
tapi mase tuh susu memancut2 kuarr
hihihi!suka tgk
plus medela swing takde la bunyi bising sgt
sikit2 je bunyi
aku pump kat kubikel aku jer
kiri kanan depan belakang..jejaka2 kt ofis tak nah perasan pon
pastu saiz dia yg kecik n bulat sebesar tapak tgn sgt convenient
aku letak dlm keyboard drawer aku pon muat
tubing dia pon senang nk handle
botol2 aku guna medela ngn bumble bee punye
muat jaa
aku takdela beli semua medela bottle,mahai sgt
so aku beli bumble bee.murah siot! click here
setakat ni aku hanya guna 28 biji botol
cukup jer
sebab aku hy guna botol utk pump kat ofis
leceh nk tuang2 kat cubicle sempit
kalau kat umah aku pakai storage bag
aku beli yg murah saja..brand ni
takde clip2
aku ikat pakai cable tie plastik (yg mydin pakai utk ikat plastic)
beli rm 10 - dapat dekat 2000 pcs agak yer
jimat lah kann.....



mula2 aku tak nak guna pun deep freezer
since peti sejuk aku takde makanan pun dlm freezer (pemalas masak)
lagi pun aku simpan seminggu jer EBM
rotate tiap2 minggu .so ade space la dlm freezer
tapi kerja aku nih kann..tetiba kena keja time weekend
kekadang kena gi spital malam2
so aku yer stok kena la byk
then i decided to buy deep freezer
aku beli yg drawer type
mahal sikit dari yg chest type
tapi senang nak arrange
since aku malas nk letak tarikh kat EBM
aku susun ikut drawer
minggu ni,pakai drawer atas.abis.
pastu next week,pakai drawer bawah.
so stock EBM yg baru aku susun kt drawer atas
gilir2
hehe,,bijak n sistematik tak??


jadual pump?
aku pump ikut sukati aku
hehe
ikut masa lapang
kalu kat ofis
kalu byk kerja aku pump time break
kul 10 - 11am
kalu takde keja kul 9am dah pump
pastu balik tghari- aku gi direct BF anak kt umah bby sitter
pastu pump lagi
petang pump lagi..biasa yer kul 4pm..dekat2 dah nak chiaw dari ofis
malam,kdg2 aku pump sebelum tido,,tu pon kalu humaira' tido awal
kalu tak aku terbongkang tido sajaa

setakat ni
stok aku cukup utk anak aku
takde la berlebih2
alhamdulillah
maybe sebab aku suka direct BF malam2
so aku hantar kat pengasuh hanya 4 botol 4 oz,,kdg2 3 botol pun dah cukup
cukup bulat jer humaira'..yeyayyy!!!

nanti aku continue citer lagi
tapi yg penting kena byk baca pasal macamana cara2 nak susukan anak
sangaaaattt penting!!!



ni alat membantu mengepam.hihi.cable tie yg dlm botol kecik,gunting utk potong cable tie yg berjuntai2.pen n tape kalu rajin tulis date...


nih deep freezer aku. 98L .hara rm760. mahal nk mampos,haha


tu dia deep freezer drawer type. aku guna 2 drawer jer..yg atas aku wat air batu,yg paling bawah aku letak frozen food

ni budak comel yg kekenyangann =)

No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails