Tuesday, November 29, 2011

mari membuat makanan bayi!

heheh

tajuk tu kalau buang perkataan makanan...?? mari membuat bayi??
kehkehkeh
kepala sedikit wenggg
bengang ngn boss
hohoho


kawan tersayang aku namanya mimi
mintak tolong bagi tau perkakas,,rempah ratus?? eh utk wat home made baby food
bolehhhhh
disebabkan tadi aku dok syok pump,jadi aku tak sempat nak chat lama2
nak email,aku yer MS word bengong,,maybe sbb guna pirate cap ayam yer
jadi aku tulih kat blog sajaaaa
kongsi2
aci eh?


utk permulaan bagi solid food
baik start ngn plain puree je
buah atau sayur atau bijirin
yg bagus utk perut baby yg baru nk terima solid food - pisang ,carrot , papaya, avocado , apple , pear
sayur lak - better start ngn brokoli,bunga kubis,sawi
bijirin - beras biasa , beras perang , barli


cara masak senang!
mostly buah2 aku lenyek2 or blend aje
yg keras cam carrot jer aku steam/ boil
sayur n bijirin boiled cam biasa pastu blend!


oh..perkakas
ala yg ade kat rumah jer
periuk kecik.kalu bleh yg tak nah masak pedas2..tak pon beli baru
blender . food grinder
blender biasa jer.janji takde rasa bawang or cili...kesian baby nanti =P
ice cube tray - ada 3 keping pon cukup..yg biasa ajer..kalu yg ada lid pon bagus juge!
plastic wrap - nk wrap puree yg dlm ice cube sebelum dibekukan.
storage - bekas aiskrim biasa or breastmilk plastic storage
itu ajerrr

oh ya
utk baby makan
bib cloth - tp yg ni anak aku suka tarik2 sampai berbekas leher so aku tak pakaikan
bowl n spoon of course!
high chair /bumbo seat / booster seat utk kasi baby duduk...kalu tangan kuat,dukung sajaa

humaira' so far makan jer apa aku suap
tapi fevret dia pisang lenyek
alahai anak..senang yer jaga hang
hahah


mummy! saya juga suka mkn giraffe! errrr


No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails