Friday, May 7, 2010

tips untuk kamu!

dah lama aku nak post pasal nih
sbb sejak aku gi Europe tour ari tu
ade ramai gak msg aku..ok tak sana>best tak?camna nk plan?
so i ll think i wanna write an entry about this
utk kawan2 aku la


actually banyak sbnr yer website pasal nk gi bercuti ni
cuma bias ke tak..tu je
then kalau ade pon yg dah zaman dulu2
so ni semua dari pengalaman dan pandangan aku la
seorang yg sangat mau enjoy2 tapi tak nak kuar duit banyak
dan dari seorang perempuan yg suka shopping dan suka history


Paris kota cinta
hihihi..mentang2 honeymoon kan?!
Paris bagi aku mmg tempat yg sangat2 la best dan berbaloi dtg jauh2 utk dilawati
sbb sgt cantik! plus banyak tempat nak dilawati
bergantung niat masing2
kalau minat shopping and u are brand-conscious punyer olang...inilah SYURGA!
murah siot compared ngn Mesia
sbb tempat kita kena tax!
beza rm 200 - 400
kalau yg brand besar2 cam Gucci, Prada ,Loius Vuitton,,wahhhh..sgt la berbaloi2
rambang mata siot
kalau mmg suka benda branded...mmg syoksss
dan barang2 make up dia...OMG!sgt la seronoks!
murah2 giler
aku tang ni abih byk duit
korang gi kedai Sephora...byk ade store ni
kedai ni cam one-stop yer utk make up yg branded and kureng branded.
kedai ni bersepah kat paris
tapi yg best kat Champs Ellyses,,,sgt la besar kedai ni
buleh wat ape2 je
nk make up free pon leh..yg ni aku wat ari2 kat Paris
mana tak yer..dorg siap provide make up remover,facial cotton , mirror,kerusi
wahhhh..memang heaven
ni mmg wajib korang datang,,,,WAJIB!
perfume......
depends...ade yg murah ..ade yg mahal
aku jumpa yg murah pon kat Sephora..rembat 2 botol!


untuk sapa yg suka history
and art..architechure......this ih one of the best place
aku suka sangat Museum the Louvre,,,,,,gilerla cantik!
bagi aku Museum tu sendiri dah wow!!..ape tah lagi benda kat dalam
byk lukisan yg glamer2 dan menarik kat dlm museum ni
and of course lukisan plg glamer n mahal..Monalisa
Leonardo de Vinci pon mesti heran nape la org suka lukisan dia yg satu ni kalu dia hidup lagi
museum ni sgt la besar gedabakkkk,,,korang kena spend almost 1 day kat sini
byk section
byk orang of course..esp yang kat Monalisa tu..berhimpit2
make sure korang mkn2 dulu sebelum pegi
tak mkn pon takpe..ade cafe dalam museum ni,,mahal la sket
entrance kena bayar,,bukan free...dalam 11.50 euro
and pleaase make sure bateri kamera korang full ok
and bawak memory card lebih dari satu...sure tak cukup yer
pegi awal pagi
museum bukak kul 10pg
tp before kul 9pg dah beratur panjanggg nk beli tiket
tu aku gi mase spring
kalu korang gi mase summer..huih..lagiii la ramai

Eiffel tower!!
haaa..ni part paling best
kalu tak sampai sini ..cam tak sampai paris lah...hihihi
sangat cantik!!!marvellous..
tak berkedip2 aku nengok
korang tau tak..sejarah Eiffel tower ni..pereka dia ni wat untuk satu pertandingan
tapi bila dah siap..org awam cakap this building is an eyesore!
nyaris nak kena roboh!ish2
waaa,,,,sini korang kena dtg malam dan siang
sbb bg aku dua2 cantik
biar laki aku ckp kalu siang cam besi buruk jah
sini ramai org menjual2..kdg2 cam paksa2 kiter jer
so beware ok
dan kalu dtg mlm..dtg la kul 9 mlm
sbb mase ni dorg akan pasang lampu berkelip2..sejam sekali for 5 minutes
gilo lah comey2
mmg nganga mulut aku....cam diamond!
amik video..serius lawa!
pastu kat sini mmg org bersepah2 la berpeluk bercium...hihihi..aku dah start gatal!
mula la tgn ini mengular kat badan laki i...hahahahaha

ape lagi yer..
haa yg wajib pegi...pegi tgk Concorde(monument Egypt kat Paris),Champs Ellysee , Arc de triompe , taman2 bunga diorang
banyak bunga tulip
tak payah nak gi Armsterdam,,hihihi
dekat2 je nih
walking distance jer
yang penting korang kena ade MAP!
buleh beli di Metro stsn , bus stesen
tapi bagi aku semua tempat menarik
sebab kat Paris ni bersepah2 arca2 , patung2, taman bunga , building yg moden lawa, yg lama2 yg penuh history..terigt aku sejarah revolusi Parisian menentang raja monarki
memang tak menang tgn nk amik gambar
pastu gi la Sacre basilica tuh
best!
satu sbb gereja ni lawa...binaan ngn kubah dia cam masjid
pastu ade je orang2 wat free show
diorang menari2 la,,wat shortplay laa,,
pandai!
korang nk bg duit kat dorg buleh la kalu rase berbaloi...nama pun free show
kadang2 kat champs Ellyse pon ade org wat free show menari hip hop,,smart lah!

transport...dun worry bebeh
metro, RER ,bus
semo ade
mantap , punctual,semua tempat nk gi ade je metro or RER
aku suggest beli yg satu hari buleh gi mana2 aja
7 euro sorg
buleh pakai utk ape2 pengangkutan awam
besh kan
metro cam lrt..RER ni mcm LRT gak tapi stesen dia jauh2 sket
tak sesat yer lah
tapi korang kalu plan nk ke Paris
belajar sket bhs mudah French
sbb dorg suka pakai France compared to english
paham2 la..diorg ni benci sket English
dulu kan perang besar diorang
kat internet byk..translate google ade
aku belajar dari sorg askar France ni
dia excited sgt bila dpt tau aku nk g Paris..mcm2 dia ajar,,2 hari aku belajar
buleh la
tp jgn riso..dorg paham English..cuma kalu ckp French dorg cam suka la..sonang idup
sini pencopet pon byk gak..jaga2 la wallet..standard mane2
tp aku lg senang sbb ade adik junior sekolah dulu..anis n her friend fahmi n ridhuan..byk tulun kitorang..besh2 la korang nih

hotel..
hmm.kitorang pakai hotel 2 stars je
Paris ni mahal2 hotel
tp 2 stars ke 1 star ke...best!
mcm hotel aku..kira ok la..
nk tido ngn breakfast
lgpon kita dtg nk berjln2 bukan nk duk tgk hotel
tp kalu lebih duit..buleh la 4 stars 5 stars
but the most important thing is location
make sure ur hotel is near to metro station ..life is easier!

makan2
huh..sape ckp susah nk carik mkn sini
byk je mkn halal
murah2 pulak tuh
sedap2 pulak tuh
carik la yg kena ngn selera ngn tekak
kebab ade
pizza best ade
nasik goreng mamak je takde,,hahahha
carik jauh sket dari tourist attraction..murah n sedap!!
waa..teringat la kebab kat Paris!leleh

aadoi..tgn aku letih type
hihi
aku sambung pasal rome , milan ,venice len kali yer
tata


La Fayette shopping mall ini jugak best..4 tingkat utk shopping brg2 pompuan!giler kn?



ni la Sephora...aku dah addicted!hihi


ni tmpt mkn kat hotel.ok la utk 2 stars..comel je dorg guna bekas ni utk jus


lawa kan?suke la i!

2 comments:

Unknown said...

kak reck..beshla bace..
cepat a sambung cito..nk baco nih..hehehe=p

hamiDahRecKs said...

baik musuh nyamuk
sudah update..hehehe
akak lak musuh tikus..haha

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails