Sunday, May 9, 2010

sambungan 2

salam
meh aku nak sambung balik
ari tu aku tulis kat Paris je kan
actually byk lagi tempat aku gi kat Paris cam Notre dam , the Opera , Luxembourg and byk sgt tempat yg penuh ngn patung2
kadang2 aku pon konfius...kat mana aku nihhh
hahahaaa.kena cek balik kat map
aku mmg bengong siket pasal direction ni
asyik disorientated jer
kalu drive tu..2x lalu pon tak igt jalan...hahaha..
ingat lagi mase compass marching dlm hutan,,aku yg lead group aku..bawak ke hutan banat hahahha

eh2..citer lain la plak
ok la..basically kat paris...for a Malaysian, a muslim..senang idup kita
even dalam berita kita tgk mcm2 kuar pasal france ni kan,,haramkan tudung lah..kontroversi makanan Halal kat restoran Quick tu
but for me Paris safe and comfortable
pepaham lah..kadang2 media nih byk putar belit cerita,,benda sekecik kuman jadi besar gajah
padahal on the ground rileks jah
hihi..dunia sekarang..kita nih kdg2 dimomokkan ngn cerita bodoh2 oleh org2 bodoh utk kepentingan bodoh diorang
lagi2 sesetengah media yg hanya pentingkan duit bukan tanggungjawab sosial mereka
huh!
eh2..lari tajuk lagih
aku ni..selalu mbebel2..hihi..maaf yer!
sape2 yg nk gi Paris ni...dinasihatkan jgn datang sehari je
tak cukup!!
at least 3 hari 2 mlm...baru best dan tak terkejar2
macam aku 5 hari 4 mlm pon aku rase cam tak puas pusing Kota cantik ini
and please remember..just light packing..because for girls especially we will shopping A LOT!!!!so beg tu kena ade space tau utk brg make up..ahakss
and even though Paris is Fashion Center,,,jgn dok gila pakai high heel
pakai kasut yg comfortable utk berjalan2 ...believe me..it is A MUST..
tp aku pandai..hihi..aku pakai kasut tak best,,pastu aku merengek2 sakit kaki
laki aku kesian,,belikan aku kasut baru kat La Defense yer shopping mall tau
hahahah..sonok yer ngepowww!
pastu kalau yg suka make up...disilakannn..
sini almost every woman in this city wears make up!!
sonok kannn...
paling koman pon diorang pakai eyeliner n maskara jer
lawa2 pompuan kat sini
ngn leather boot..high heel..baju lawa2.perghh..mmg korang yg suka fesyen..heaven wa cakap lu!


ok2..abis pasal Paris
kitorang lepas tu gi fly ke MIlan....here we come
Milan ni Italy yer bussiness city...kalu mesia cam KL la
plus this city is full of world top designer..fashion designer
hence it is reaaaaaly suitable and heaven for those who are deep into fashion
semesti nya untuk yang ada duit lorrr
designer yer baju and beg and kasut..perghh..harga mahal doh
sebut jer...valentino , Jimmy choo..dan ntahape lagi..aku pon tak nah tau
sbb aku ni tak reti designer yer brand...mahal siot
kat sini ade sebatang jalan..eh betul ker ar ..sebatang yer?hehehe
one road in Milan...this road is purposely for designer brand
Via Montalopeno...tu nama jalan dia
penuh kiri kanan designer yer kedai
nak2 pulak aku gi tu time Design Week,,so lagi la bersepah kedai2 ni
tp cam biasa la...golongan miskin tapi mau bergaya ni mcm aku ni...masuk je la kedai
try2 tapi tak beli
hahahaha
amik gambar iye la byk
ade gak yg kecoh tak bagi amik gmbr
pedulik ape aku
sebab lawa2 la baju dia
kasut lagi laaa
kat Jimmy Choo tu,,aku try la berpasang2
laki aku gelak2 je tgk sambil perli...try je tau..jgn arap nak sy bg kad kredit sy tau!
eleh!
mcm aku nak beli...
harga sepsg kasut sama ngn gaji kita sebulan kat mision ni..
bapak mahal
aku pon tak gilo nak beli....kang beli kasut makan pasir pulak..hahaha

dah tau tak minat dan tak mampu nk shopping kat sini,,pe ke hal aku nk dtg Milan??
ooo..i got several reasons
first..aku nak tengok Cathedral Duomo yg glamer nak mampos tu
biase aku tgk kat dokumentari je
mmg lawa
this Gothic cathedral is the largest church in Italy and the fourth in world
and this amazing cathedral took five centuries to complete
giler kan?
dari 1510 samapai ujung 2009
diorang bina sikit2
so setiap pemerintahan ade je tukar idea..
sbb tu lmbt kut siap gereja nih
hahaha
satu lagi...selain glamer ngn fesyen2 nih,,,byk gak historical building
yang paling aku suka Pinataceco museum..which i could find a lot of information and artifact about Mesopotamia..tak tau nape aku suka sgt ngn sejarah Mesopotamia
other than that..i wanna visit one of the greatest Leonardo da vinci's art masterpiece!! The Last Supper...ala..yg glamer sejak citer da Vinci code,,lukisan pasal Jesus betrayal.in this painting da vinci secretly put code to expose which character.aku pulak tgk citer tu pasal Tom Hank berlakon.hihi.

ape yer tips kat Milan ni..
oo..byk2 la bawak duit..sbb korang pon akan shopping gilo2 sini
baju, handbag, kasut
tapi aku compare2,,mahal sket Milan ni
makan2 pon mahal gak
lagi satu..*mode mengumpat*,,org milan ni bagi aku agak racist!
sakit ati aku...kitorg dah book hotel..tapi dia bagi dulu kat org dia
mmg aku hangin,,nak cepuk je ngn beg mamat kat hotel tu
nk blah jer..
tapi laki i ni wat cool jer..cakap..kita kena sabar..ni tempat orang
ye la2
seb bek hotel ni bilik dia besar dan breakfast sedap
kalau tak tak hingin i tau!hahaa
and one morre thing...sini banyakkkk sgt pick pocket, byk scam
nyaris2 kena
but nasib baik la kitorang mmg precaution lebih
ade gak suka approach tourist then mula bercakap2 dan mintak duit...tolol kan?
org Milan ni sukaa sgt bercakap...tapi bila kita mintak wat menda sket..pemalass
tapi kan mamat2 sini sgt hensem2...betul..tak tipu..stylo jer weh
hencem2...sonok la aku menjamu mata....hihihi

kitorang duk Milan 3 hari 2 malam
siang mlm kuar..
makan pizza yg best..ori punyer pizza wehh..tak pandang dah Pizza hut pas ni..kahkah

kitorang gi byk museum , castle lama2..tapi yg paling aku suka Sforza castle and Arch of peace...lawaaaaaa...
Duomo Cathedral tu kena datang time mlm2..sbb sgt lawa..
cam lukisan hidup..dengan langit malam...pergh! cantiks..
kalau ade duit lebih nak wedding photoshoot sini...mesti klasik dan elegan!
berangan ajer kan aku nih!

transport sini..ok...ade subway train..mantap cam biase...tapi lagi best kat Paris bg i..hhihi
semua tourist attraction ade train
so no problem lah
hotel sgt mahal..kitorang yer 2 stars je pon harga cam 4 stars.
maybe sbb dekat ngn Milano Centrale stazione
sini mostly org guna bahasa Italy..so baik belajar sket2
ade gak ckp english,,tp bg aku sakit ati jer ckp ngn diorang nih,,lagi2 yg org agak berumur yg keja kat stesen..mcm tak paham je english
so better sape yg nak gi belajar sket
ala yg penting jer
cam..uscita = keluar , biglietti = tiket , servicio = toilet , gracias =thanks
yg lain bahasa dia seakan2 english..u can figure it out by urself
kena beware ngn pickpockets...itu penting tau!

we enjoyed our stay here...i really satisfied
dapat tgk Duomo cathedral tu mmg impian aku..lagi2 dapat panjat naik ke rooftop
specechless..sbb lawa...berseni sungguh dia wat gereja nih
breathtaking view on the whole city...after u climbed up 250 steps
suka sgt!
with numerous statues on the terraces..from marble...wahh..so beautiful
dekat sejam lebih gak la aku duk atas roof tu..kena bayar tau naik..8 euros sorg..kalu lembik,, naik lif..byr 11 euros..hihi..

ok la
naik lenguh tgn i ni type,hihi
kita sambung lenkali yer..
ciaw!



ni milano centrale station.lawa kan?

tak dapat beli amik gmbr je la kan..hihi

>
cathedral duomo
ni kat atas...nice view rite?!

2 comments:

MNAS said...

best giler baca experience holiday ko...nk gi jgkkkk...hehehee.

hamiDahRecKs said...

gi jer..time muda2 ni berjalan2..time gagah perkasa ni,,hahaha

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails