Monday, May 26, 2014

Bila yang buta memimpin yang buta


Salam

Tajuk aku nih poyo semacam
Ni lah duk Sabah. subuh awal giler. Kerja masuk mcm semenanjung
So dari jam 4.30 ke 8 am tu mmg laaaa rasa nak tido balik je
Heheh tu aku selalu la buat
Tapi mesti terbabas sampai kul 8 lebih
Pastu kepala mesti pening, and my mood will be altered. Rasa nak marah orang jer
Haha
Tu lah sebab ma aku ada ckp tido lps subuh macam tido utk malam baru
So tu yg jadi macam tak cukup tido padahal tido banyak
Geng doctor ckp hypersomnolence

So macamana aku habiskan masa aku?
Apa aku buat adalah kemas rumah, prepare utk lunch - kuarkan frozen fish or chicken
My favourite is read a book
All sort of books
Biasanya aku study apa kes yang aku tengok. Refresh or add more knowledge
Any medical books or  anything that relates to my work lah
Kadang2 aku bukak MIMS - ni buku semua jenis ubat dlm malaysia yg patut sorg doc tau, aku just pick one medications n read all about it!
Mana la tau kot2 terjumpa ubat .plus ubat baru banyak. Advance2 hoi
Skang plak sejak laki aku balik mission nih
Banyak buku serius2 dia bawak balik
Sebab buku kat Manila airport murah2
Plus takde banyak yang censored.. So choices are abundant
Buku dia aje dah half baggge.. Buku serius mius pasal politic, 
 property, tax, financial,bisnes,psl askar
Org laki kan? No fun hehehe
Pastu ade lah terselit buku shoppaholic kinsella series aku tuh seketul dua
Nape tak bawak balik noritake oiiii...kat filipina murah siot!bleh aku berbisnes kat sini ...hehhe
Eh aku gak surf internet..... Oiiii sape tak berinternet skang nih
Lagi2 bila buku yg aku baca dah mengundang menguap sebesar mulut buaya
Mcm biasa lah . FB Twitter Instagram blog website2 and online shopping...ehhhhhhh
Hahaa
Taaapiiiiii kannnnnnnnn
Ntah sejak dua menjak nih...aku rasa mual
Rasa mual dgn apa kat social network
Esp FB n twitter
Ye lah dgn politik kanak2 malaysia ,,, tu takpelah
Tapi kita as users.. Banyak yang macam takde penapis dlm otak or mulut or jari should i say
dah benda mcm politik tu ngeng.. Awat kita pun jadi ngeng gak.
We should think at least before we digest n put infos displayed on screen to be our brain food
Right??
Ke aku yg skema sgt?
Yg pasal ape letak or share imej pelik ngeri melampau memalukan... Bukan semua tu melibatkan seorg manusia?
Atau org yg share tu bukan manusia? Yang takde cela aib? Yg maksum? Yang takkan mati? Takkan accident?takkan terlibat dhn perkara yang tak diduga?
Atau seekor lalat yang share or put all those things?
Serius aku tak faham.

Yang lain mcm bidang politik ekonomi tu aku takleh nak komen
Aku takde ilmu pasal semua tu
Yang aku bengang pasal ubat ajaib2.
Man! Aku rasa macam wahhhh wahhhhh wahhhhh
Sebab langsung tak masuk akal
Serius... Yang nak menjual tu memang ingat lalat kot yang bakal jadi potential customer dia
Kot ye pun nak menjual.... Agak2 la
Duit haram hukan setakat mencuri je, bukan setakat jual arak or daging babi je.
Lalat pun tau makanan mana dia nak hinggap. Wpun otak dia secoit jer.
Yg cantik lagi , satu ubat can cure all the diseases
All sort of diseases i tell u!
Hanya dengan telan pil or 5 titik ubat ke dlm air minuman , all ur diseases will poof!  Gone!
Hahahah
Yang aku pasti ,, duit yang gone!

Maybe benda2 ni wujud sebab org desperate sgt cari duit..cari side income
Ye lah ngn ekonomi skang... 2016 katanya economy will dowwwnnnnnn aiyaaa
Gaji lak tak naik2... Benda lain naik
Or maybe sebab memang org kita suka benda mudah2
Kalau boleh nak makan segala gajah rimau. Tapi bila dh gemok, ada penyakit mau solution yg senang
Kalau boleh yg magic
Tak payah telan ubat, cucuk darah
Apa barang jumpa doctor kannnn.....
Asyik nasihat sana sini , kena bayar lak tu 
Biar seringgit je pun kat klinik or hosp gomen
Lain la dpt jumpa doc cun mcm gua... Hilang separuh sakit.
Hhahahahaaaa

Ntah. Aku sampai mati akal
Bila mcm2 ada ubat ajaib kat malaysia nih
Pastu org kita selalu confuse dgn chemical n herbal
Biaq pi lah
Semua info kat hujung jari je skang
Tinggal otak n attitude kita je yang boleh ke tak buat kerja
Penyakit kronik yg bleh mendtgkan maut pun selamba je diorg tepek ubat2 ajaib
Gilaa berani... Aku nak diagnose pun punyelah banyak confirmation test buat dulu
Aku kdg2 ternganga mulut tak terkata apa bila patient sanggup buang ubat doc yg FREE 
Sebab nak beli ubat ajaib yg kt FB ckp menjadi
Tp ternganga mulut pun still cun okeh hehhehe.. Sempattt

Or maybe explanation aku tak sampai pada patient2 nih
Or maybe explanation aku tak cukup menarik utk buat patient teruja nak balik umah ikut nasihat
Or maybe ubat2 free so they take for granted.. Tak mkn..tak luak pun duit! Ngeng padahal duit cukai kita gak oiiii
Or maybe packaging ubat tak menarik... Skema rama je.. Malas rs nak makan
Or maybe they dont like to see doctors.. Asyik ckp benda skema je. Takde dramatik efek la baiii
Or maybe tak hensem or tak cantik doc skang...tak besh lah.tgk dia lagi rasa nak putus nyawa. so aku suggest kita pilih doc mcm pilih hero remaja or dewi remaja
Or maybe aku nih tak pandai.. So depa ckp ..apeee laaa ko merepek ni labu... Kt fesbuk ckp lain. Ko ckp lain. Baiklah. Ni yg tgh pulun nak further study uhuhuhu
Or maybe diorg ni ada inferiority complex.. So defense mechanism depa to challenge what doc advise them... See? Aku tak mkn ubat doc pun aku punye gula okayyyy je lepas ubat titik2 tuh.. 
Or maybe maybe maybe.,. I run out of maybe dah
Hehehe

Yg ngeng sekali guna agama, Nabi utk kaitkan dgn ubat magic dia tuh.
Gabungan sains, hadith n sunnah. Nama mesti mcm bunyi2 arabic wpun maksud ntah ke pe bondo.
Ewahhhhhh ewahhhhh
This one i rest my case lah

Well , all these probably what Rasulullah Saw had mentioned..
Akhir zaman, agama jadi dagangan
Atau apa yg dia gambarkan org yang jahil bercakap benda yang bukan bidangnya
Atau apa yang dia gambarkan dunia ini ibarat bangkai, kita semua berebut macam serigala.. Tu yg dah ada istilah FOMO.  fear of missing out what trending in twitter ka fb ka

Last sekali, kesihatan dan masa lapang adalah nikmat yang selalu kita sia sia kan.

U are always right n relevan , Ya Rasululullah!


Ni aku tak suka bila aku merepek. Panjang betul. 
Hahahhahaaa

Tata













No comments:

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails