Tuesday, June 14, 2011

berpantang selepas bersalin...best ape!

Salam,,,
Hari ni cukup 20 hari umur humaira’ si boolat itu..=)
Dan 20 hari tu gak lah aku berpantang dgn jaya yer!
Woohoooo
Kira half of the journey la tu…*applause*

Best lah berpantang!
Sape ckp tak best!
Sebelum nih semua ckp seksa la pantang..ngeri lah…nightmare lah
Maybe kalu dulu2 time jaman sarimah or zaman mak aku..tu iye lah!
Lain citer,,dulu berdiang bertangas ntah apa bagai lagih
Giler kan..?dulu mak aku berdiang
Berdiang tak tau?!
Ala yg tido atas api tuh..org dulu2 kan umah ada ruang kt bwh
Pastu lantai papan..alas ngn tikar mengkuang,,pastu tido atas hangat api
Berbelang2 lah belakang tuh,…giler ah.apa logic tah
Yg teruk bertangass
Yg duduk bertenggek atas air herba yg berwap panas
Dahla kat bwh tu luka2 lepas delivery..kena lak wap panas,,mana2 yg episiotomy wound tuh..camner lah hazab yerr!
Ngiluuuuu..

Tu citer org dulu
Meh aku story mori aku yer citer berpantang
Hihi
Aku duk umah MIL
Cucu 1st lah katakan kat sini

Hari pertama berpantang..aku mkn nasik ngn ikan bilis n lada hitam jer
Ok lagi.sbb aku tgh penat2..so selera nk mkn pun so-so jer
Tapi air masak aku minum byk
Biar MIL aku suh minum sikit2
Eh..tak mo lah,,dah la aku breastfeed,pastu aku tak nak sembelit
Hihihi

Hari ke 2 –MiL aku suh aku pakai bj long sleeve sokmo
Pastu suh aku ikat rambut..buat tocang tinggi2
Nak buang angin kata yer,nanti pening kepala
Pastu letak pilis(herba tempek atas dahi)
Aku nk protes..tak cun lah tocang gitu
Tapi sbb SIL aku dtg bilik tiap2 pagi buat tocang utk aku
So aku suka lah..cam being pampered in spa plak
Kikiki
Makanan- ada baik sikit.ikan goreng,sayur sawi tumis
Ikan bilis n lada hitam tumbuk x miss
Nasi boleh senduk sekali jer dari periuk
Byk takpe..tapi tak leh tambah2 dah
Wap nasi yg pertama jer dibenarkan
Huyyooo…first time aku dgr..
So aku selalu mintak 2 senduk terus!
Nasik pun org sendukkan
Aku duduk ,nganga n suap jer
Best la kann
Air plak – selain air suam..MIL aku selalu bancuh kopi panas2
Letak dalam flask
Dia suh aku minum..biar badan tu hangat sokmo
Aku plak hantu kopi
Ooohh…kena la tu ngn tekak i..
Cuma aku tak minum byk,,caffeine..diuretics maaa,,ilang fluid dari bdn aku plak

Then hari seterus yer,,iaitu hari ke 3
Aku dikenalkan ngn bengkung – kain cotton yg pnjg 7 meter
Lilit2 ikat2 dari mid thigh till abdomen
Wah..ini seksa masa ikat
MIL , laki aku tlg ikatkan
Tapi sekarang aku dah terer ikat sendiri
Pusing2 bdn aku
Sbl tu lumur perut ngn krim barut nonaroguy
Oh..lupe lak..aku beli set nonaroguy
Via online jer
Murah ..rm 290 jer..siap ngn 7 benda free
Best gak la set nih

Mlm lak pakai barut
Aku igt sama jer bengkung barut nih
Barut yg ada kain n tali2..cam baby tummy binder tuh
Aku beli yg leesa formula yer..rm 40+

Pagi2..aku bangun,,MIL dah letak satu baldi air rebusan daun2 ntah apa kt bilik air
Daun serai wangi lah,daun pandan lah,daun mengkudu n ape2 ntah

Si jiran depan rumah bagi..tak miss dia tiap pagi mesti dtg kasik daun tu kat MIL aku
Aku mandi jer lah
Wpon kdg2 aku ngelat curah ke lantai sikit air tuh
Panas weh lepas mandi air daun2 tuh
Kikiki
Pastu berlulur…ni aku wat 2hari sekali jer
Tak larat nk sental ari2
Abis ilang natural moisturizer kulit aku nih kang
Yg lulur ni aku guna nonaroguy yer

Skang makanan aku agak mewah
Hari2 mkn ikan steamed
Aku mintak tenggiri , ikan merah ajer
Hihihihi
Ade sekali MIL aku buat ikan haruan steamed
Sedap gak weh!
Pastu ari2 mkn sayur lobak putih tumis
Kasi byk susu maa.
Sedap gak,rangup2 n tasteless
Hihi

Kerja aku?!
Tido pastu bgn nyusukan humaira’
Tukar diapers pun SIL yg buat..diorg mandikan..baju2 baby diorg settle kan
Bagus 2org SIL aku nih
Suka sgt main n take care of the newborn
Pastu bertenet n on9 shopping..ehhh..hahaha
Hihihi
Best tak aku berpantang!
Tak yah rigid2 sgt..esp tang mkn n minum
Mlm tadi MIL belikan pau ayam utk aku
Waahh…sedap….mkn dgn rakus yer!
Tapi sebijik jer lah
Ikut nafsu ..i nak 3 bijik
Hahahahah

So girls out there!
Berpantang adalah best…
For me,,it is like a short training course to eat healthy food
Takde minyak2 tau
Muka I tak yah facial pun ..dah dekat 2 minggu,,rilek jer!
Kalu tak biasa yer dah tumbuh jerawat kalu tak bersih toner n moisturized…
Best kan!

Ok la
Tata……



ni dia bengkung yg paaanjaaaangg itu!

2 comments:

efa fairuz said...

pehhh hebat reck mu pakai bengkung lilit tuu.. aku setakat pakai bengkung binder tu jee huhu..

tp mesti slim body mu skit agi.. hehe

hamiDahRecKs said...

haha,,slim lah sgt...arap2 ler.sbb skang nih aku duk tggu jer abih time pntg nak serbu secret recipe..kiki

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails