Wednesday, May 12, 2010

sambungan 3

salam..

adoi
pening lah
nak packing2
limit weight for each luggage only 35kg!!
kedekut ah
byk baju aku buang
hoho.
baju2 free yg dpt dari mindef mase nk dtg sini
jum campakkk...
nk bg kat org2 sini..tak buleh plak
ade lambang negara n askar
susah2

ok la
jum sambung citer
ke Rome!!!!
wah2..aku mmg berangan dari dulu nk dtg rome ni
sejak belajar sejarah Ting 4 dolu
kagum ngn sejarah empayar Rom
Rome,or the 'Eternal City', is the capital of Italy
cam kalu kat mesia ni Putrajaya la..hikhik...

as volcano eruption in Iceland, our flight was cancelled
and thank God..we knew about it 12hrs earlier!
naseb baik bwk laptop tau!!
so it is a must to bring a laptop or now u can bring i-phone or i-pad..
at least u still can connect to outside world...
haha..cam pe je kan..ye lar..time cuti2 nih mmg tak baca la paper or watch news on tv
satu, sbb kita asyik nak berjalannnn jer sampai malam..then tired..tido!
u really need good sleep during vacation..
dua...tak paham pon...sbb dlm bhs italy....lain la hotel 5stars u can get to watch BBC news
hahahah
malam tu gak,laki aku book fast train from Milan to Rome
yeyey!
dapat gak naik Eurostar train yg glamer ini
tu la,awal2 aku dah ckp masa kitorang planning dulu
tp laki aku tak mo sbb harga mahal compared to flight
hihihi...
kang dah tercapai gak impian i..

we arrived at Roma Termini after 3 hrs in train
giler laju!tak buleh nk amik pic view dari luar train
sbb kabur..laju!
best2
check in hotel..rest2 jap..then,we are ready to conquer this city!yehaaa..
oo..sebelum lupa
hotel kitorang sgt la kelakar
bukan ape..sbb diorang guna old building
i think almost 30years back
the elevator was reaaalyy cute...but sometimes looks spooky
its an old elevator..hihi
ala yg muat 2 org jer..pastu pintu berlapis2
start ngn gate besi..pastu pintu besi..pastu pintu kayu
cam tak secure lak...guna tali getah jer
hahaha

orait...the first place kitorang gi adalah....
mane lagi
COLOSSEUM!!!
wahhhhh
sgt seronok
sonang aje..naik subway or sini panggil roma tren..turun stesen Coloseo
kuar je dari stesen tu..tersergam lah bangunan berabad umurnya tu depan mata!
aku melompat2!
hahah
suker sgt!
excited gilo..
round2 dari luar...dalam...atas..bawah
yg mengebestkan lagi..hoho..ayat ape aku guna..DBP sure pengsan kalu dgr,hihi
entrance fee...was FREE!
waweee!
sbb time kitorg gi tu time Roma Cultural Week...seminggu tuh mmg kitorg free je nk masuk mana2 monument or museum
syiokss kan.....
sbb tiket dia mahal..nk masuk coloseum ni, sorg kena 8 euros
lagi rase mahal ade org sebelah aku yg asyik duk convert je kpd RM..kacau tol!hihi
kalu korang dtg Coloseum nih..dtg awal pagi cam kitorang nih...
sbb org ramai!
tp mase queue je la..
bilo dah masuk merewang dlm coloseum tu tak terasa sgt..sbb besar gedabak
ade museum dlm ni...citer pasal sejarah coloseum n pasal gladiator
oo,,macam2 jenis gladiator nih
ade yg dari bangsawan,,ade yg terlatih,ade yg dari tawanan perang atau banduan yg nk dptkan freedom..cam citer Hollywood tuuu
dan tak semua yg melibatkan fighting sampai mati,,ade yg just for a show
tapi aku kesian bila tgk tulang2 haiwan yg diorg pamer
yg dulu diguna masa tournament or exotic animal fighting
jahat!tak suka tol org bunuh2 binatang niee
ok...
dekat2 coloseum tu..ade Arch of Constantine
lawa la gak
pastu dekat2 tu gak la ade Romano Forum,,Palatine hill
dia macam satu city
so korang leh jalan2 satu hari kat sini
yg best time tghari tu ade perasmian Cultural Week
so cam ade perarakan la...gladiator3..puak2 zaman dolu2
aku pon tak paham sgt,,sbb dlm bhs Italy
tp best lah tgk dirang pakai macam2
yg aku paling suka baju pompuan..yg warna putih,,,cam Greek goddess..siap ade olive leaves lilit2 atas kepala
comel kan?
aku kdg2 koya nak kawen pakai baju gitu,,letak kalungan daun olive atas palo duk kat pantai,,,,hihihihi

haa
satu lagi
datang rome mesti makan pasta n lasagna n pizza
sedapppp!
lain rase dia,,,
makan sekali dua je la,,,sbb mahal lorr,,hihihi
haa,,one more thing
ni pon wajib
hahhaa,,,mesti try homemade.gelato = ice cream kat sini
sedapp...
kalah baskin robbin!hihihihi
aku selalu mintak belikan gelato...laki aku pon naik mehyampah,,hihi,,sbb harga dia...alaaa,,,baru 3 euros satu....hihihi

haa..
mesti pergi,,,Fountain de Trevi!!
it is located in the heart of Roma city..in between small street,,or Via in Italian language
you must go to Piazza Barberini first..see the Bernini fountain..then walk a little bit until u can hear the fountain sound!
Piazza tu cam jalan besar la,,,bukan pizza nk mkn pulak..haha
sonok duk kat Trevi Fountain nih
sampai ke malam kitorang lepak2 sana..
haa..yg best dpt ros dari laki i..romantik
duk kat air pancut nih mmg rase nk bercintaaa jerr
hihi
siap ptg tu kitorg sempat witnessed a wedding there
sweet,,,diorg siap heret paderi kat fountain tu,,,
witnessed by hundreds of tourist!..romantik kan
time bouquet tossing tu..sgt la meriah..hahaha
ramai tourist join!
aku tak la..dah kawen
sweet sgt!!
haa..if you throw a coin over your shoulder into the water, you will be sure to return to Rome
and some said u will find ur true love!
karut aje kan...
tapi aku pon baling gak 1 euro sini....
from my reading..they can collect 3000 euros per day from this fountain!
banyak tuuuuu...bak skett..hahha

we spent almost 6days here,,,gilo lamer
mmg satu Rome kitorg round!!
hihihi
shopping pon best
agak murah compared to Milan
pick pockets are abundant here
jaga2 sket tau
satu lagi kan..org Rome ni mesra pelancong sket
maybe diorang ni dah biase sgt ngn pelancong
rasa dihargai la gak dtg Rome ni
haha
merata2 la kitraong gi
mcm coliseum tu,,3 kali dtg...siang dan malam..mentang2 Free!
museum pon byk gi
sampai aku pon naik tepu ngn history!
masuk gereja byk kali..sampai aku pening
hihihi
comel jer
yg aku suka sangat...mase lepak2 kat Spanish Steps yg glamer tu
ntah nape glamer
tangga je...menuju ke gereja
tp tangga ni besar laaaa
semua lepak2 sini
tangga ni dibina oleh kerajaan Spanish ,mase diorg colonized dolu2
patutla jalan nama Piazza Spagna
mkn gelato lagi kat sinih
hihihihi

kitorg jalan2 sampai Vatican City..yg glamer ngn senibina dan hasil seni Michelangelo
sampai Republica..tgk istana2 lama
ntah mane lagi menapak..kdg aku gi jer tmpt ramai org,,ngeh2!
kaki mmg sakit
ari2 ade org urut
kihkih
kitorang pakai subway train jer
jimat bagi aku
tak yah beli Roma Pass yg mahal dan menipu tuh
hihihi

ok lah
nnt sambung lagi
eh..ade lagih?
hihihi
aku penat la..td packing...
nk balik Mesia...6 hari lagi.yeyey...duk diam2 yer volcano...jgn meletup2 lagi
tata



ni lah dia lif yg kelakar tu..


colosseum!

kat main theatre

comels!

atas jalan nih dia lukis..lawa kan?

sweet..kawen sini..=)

4 comments:

sayahappyslalu said...

ko buat aku rasa teringin nak jejak kaki ke sini.. erm, entah bila la tu.. huhu.. harap ada rezeki menang percutian free ke.. haha

hamiDahRecKs said...

hehe.best2
kalu ade rezki lebih gi jer...
masuk contest baby cute la,,sure leh menang!

- just me - said...

eiii best nye leh jalan2 kat rome! tingin gak nak gi europe tp ntah bile laa leh sampai.. baca entry ko ni lg wat aku teruja nak gi hehe

hamiDahRecKs said...

hihihi..nnt ade fulus lebih hang pi lak okeh....mmg mengujakan!hiihii

My Other Stories

Related Posts with Thumbnails